Projekt Zabawki

 

Jesteśmy ciekawi świata, chcemy go badać, poznawać, stąd narodził się pomysł zabawy i nowych zabawek. Od niedawna korzystamy z autorskich przedmiotów zaprojektowanych specjalnie dla nas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt Zdrowe Żywienie

 

Projekt badawczy idzie pełną parą, sprzyja temu jesienny okres zbiorów. Wokół mnóstwo świeżego i pysznego materiału badawczego,  przyrządzamy na podwieczorki pyszne soki.

Czy wiecie ile soku mieści w sobie marchewka, a ile jabłko? Czy większa marchewka da więcej soku? Czy czerwone jabłko ma więcej soku niż zielone?

Na te i inne pytania znaleźliśmy odpowiedź badając warzywa  i owoce.

Mamy w planach również spotkanie z prof. Lipińskim z SGGW pod tytułem  „Dlaczego należy się zdrowo odżywiać ?” oraz  spotkanie z dr Stelmasiakiem z SGGW o sposobach konserwowania żywności, i o tym jak ekologicznie zachować świeżość produktów, pokaz działania vac, co to jest próżnia, jak i dlaczego przechowuje się w ten sposób żywność. Będziemy robić szkic maszyny do próżniowego przechowywania żywności.

 

 

 

 

 

Projekt Ogień

 

Odwiedziliśmy Wyższą Szkołę Pożarnictwa. Było to dla nas nie lada przeżycie. Wiemy już na czym  polega praca strażaka, zajrzeliśmy do wozu strażackiego i teraz  znamy wszystkie sprzęty, wiemy co do czego służy. A czy Wy wiecie jak długi  jest wóz strażacki? Czy wszystkie wozy mają te samą długość? My to zmierzyliśmy…

Co trzeba zrobić kiedy się pali? Do kogo zadzwonić? Procedurę mamy przećwiczoną, nawet wykonywaliśmy próbne telefony, oczywiście z naszym dyspozytorem, bo przecież numer alarmowy to nie zabawa,  w tym czasie ktoś na prawdę może potrzebować pomocy.

Umiemy się zachować na wypadek pożaru, wiemy, że ogień może być niebezpieczny ale także jest potrzebny, daje ciepło, światło.

Jakie kolory ma ogień? Żółty, czerwony, niebieski, a może fioletowy? Sprawdziliśmy wszystko ale nie sami ! Dzieci nie mogą  bawić się ogniem.

Jak można zgasić ogień? Czy zawsze wystarczy tylko woda? A jak zachowa się ogień gdy zabraknie powietrza? Czy ogień oddycha? Co zrobić kiedy się oparzymy?

 

 

 

 

 

 

Projekt Samolot

 

Tata naszej koleżanki z przedszkola zabrał nas dziś do swojej pracy, na lotnisko.

Dobrze, ze pogoda nam sprzyjała w dniu kiedy  oglądaliśmy wojskowe samoloty w Muzeum Wojska Polskiego. Dowiedzieliśmy się jak to się dzieje, że coś cięższego od powietrza może latać. Wiemy dlaczego samoloty wojskowe są w takich kolorach, prawie ich nie widać zza drzew.

Jaka jest historia powstania samolotu, jak wyglądał aeroplan – odpowiedzi na te pytania szukaliśmy w Muzeum Techniki.

Czy wiecie co oznaczają takie pojęcia jak hangar, terminal, pas startowy, wieża, podejście, my to wszystko już wiemy, dzieliliśmy się tą wiedzą podczas naszego przedstawienia w ogrodzie przedszkola.

 

 

 

 

 

 

 

Projekt Radio

 

Roztrząsaliśmy dzisiaj wspólnie zagadnienie kto wynalazł radio. Dowiedzieliśmy się nie tylko o budowie radia oraz o tym jak działa, ale także w jaki sposób zabezpiecza się prawa do wynalazków.

Nasze badania dotyczyły zarówno historii radia, jaki  i mechanizmu działania.

Sprawdzaliśmy także na czym polegają fale dźwiękowe.

Na zakończenie projektu przygotowaliśmy spektakl o tym jak się przygotowuje audycję radiową. Było wspaniale. W końcu radio to nie tylko mechanizm, ale urządzenie przenoszące głos, na odległość, które każdy z nas ma w domu lub w aucie.

 

 

 

Projekt Muzyka

Gdzie mieszka muzyka? Czy człowiek może być też instrumentem? Jak się nazywa ten stół przy którym stoi dyrygent? A jak jego pałeczka? Czy trzeba śpiewać do rymu, a może jednak nie? Takie pytania pojawiły się przy okazji rozmowy o muzyce, postanowiliśmy więc wziąć byka za rogi i co nieco

Jakie są źródła dźwięku podsłuchujemy naturę. Czy można usłyszeć ciszę?

 

 

Najlepszym ekspertem jest nasza pani Kasia od rytmiki, mamy do niej mnóstwo pytań

 

 

 

Znamy też innych specjalistów zwłaszcza w dziedzinie instrumentów, dowiedzieliśmy się , jak to się dzieje, ze wydobywa się z nich dźwięk, do jakich należą grup, z czego są zbudowane, wszystko mogliśmy dokładnie obejrzeć, dotknąć, zmierzyć

 

 

 

 

Przyjechała do nas w odwiedziny filharmonia, mogliśmy zobaczyć jak instrumenty potrafią naśladować naturę i okazję by zagrać

 

 

 

Skoro tyle już wiemy to przyszedł czas na najprawdziwszy koncert w naszym wykonani, sami zrobiliśmy instrumenty

 

 

Projekt Kosmos

 

 

Dzięki staraniom mamy Leona możemy odwiedzić Centrum badań kosmicznych, on tam pracuje, część z nas jest tak zafascynowana, że jak już dorośniemy to postanowiliśmy zostać takimi badaczami. Tu znaleźliśmy odpowiedzi na większość nurtujących nas pytań, wszystkie nasza Pani zapisała na kartce żebyśmy o niczym nie zapomnieli

 

 

 

Nasz bal to nie lada okazja żeby pochwalić się zdobytą przez nas wiedzą, z wielkim zapałem przygotowywaliśmy dekoracje, makiety planet to dla nas pestka, bardzo dużo wiemy o układzie słonecznym, wiemy dobrze m.in. na jakie pomalować je kolory i dlaczego tak wyglądają, które są małe, które duże

Na zdjęciu układ gimnastyczno -słoneczny

 

 

Planetarium w naszym przedszkolu to wielkie wydarzenie, nie mogliśmy się doczekać kiedy zajrzymy do środka, młodsi koledzy najpierw trochę niepewnie jak znikamy w tych czeluściach, ale po wejściu do środka wszystkim zapierało dech w piersiach, jesteśmy w prawdziwym niebie

 

 

 

Zaćmienie słońca, bezpieczne obserwacje  zjawiska w ogrodzie.